Motivația de a face o schimbare pe plan profesional poate fi determinată atât de nevoia de sens, apartenență sau libertate (motivații intrinseci), cât și de nevoia de creștere a veniturilor (motivație extrinsecă). De cele mai multe ori, aspirația oamenilor de a face o astfel de schimbare este un mix între nevoile de bază – intrinseci și cele care satisfac nevoi ca averea sau imaginea publică – extrinseci. Ei vor să facă ceea ce le place, dar și să câștige suficient de bine din asta pentru a fi mulțumiți.
Indiferent ce te motivează să faci o schimbare în carieră și de felul în care alegi să integrezi mai multă pasiune în munca ta, esențial este să explorezi ambele tipuri de motivații și apoi să acționezi pentru a produce schimbarea. În acest articol, îți propun să explorezi etapele prin care ar trebui să treci dacă îți dorești să lucrezi pe cont propriu sau să faci și alte proiecte pe lângă job.
În demersul de a te lansa ca freelancer, crearea unei identități online este esențială. Printre modalitățile în care îți poți face cunoscute identitatea, produsele, serviciile sau proiectele la care lucrezi se numără și crearea unui website și a unei pagini de Facebook. În timp, poți adăuga și alte canale online precum Instagram, newsletter, podcast sau YouTube.
Așa cum spuneam într-un alt articol pe blog, înainte de a începe să creezi conținutul pentru oricare dintre aceste canale de comunicare, e necesar să îți clarifici cine ești pe plan profesional, ce faci (ce activități sau servicii prestezi) și încotro te îndrepți.
În continuare, poți citi care sunt acele lucruri pe care ar trebui să le știi înainte să începi să îți construiești imaginea online și să implementezi strategia de comunicare pentru brandul tău.
1. Identifică serviciile pe care le vei presta
Primul pas în identificarea serviciilor pe care le vei presta ca freelancer începe de la backgroundul tău profesional. Mai exact, acordă-ți timp să îți clarifici care sunt atribuțiile tale la actualul job sau la job-urile din trecut.
Specialist graphic design
Lucrezi ca graphic design specialist sau art director. Creezi identitatea vizuală a unui brand, website-uri și landing page-uri pentru o companie în cadrul căreia ești angajat sau lucrezi într-o agenție în care faci asta pentru mai mulți clienți.
Întrebări la care să îți raspunzi :
- Pentru se industrii îmi place cel mai mult să lucrez?
- Pentru ce client sau clienți am avut cele mai bune rezultate?
- Pentru ce sunt apreciat la locul meu de muncă?
- Mi-ar plăcea să fac ce fac acum și pentru alti clienți?
- Care sunt companiile/clienții pentru care mi-ar placea să lucrez?
- Ce trebuie să mai învăț ca să pot să ajung sa lucrez cu acei clienți?
Specialist comunicare
Lucrezi la client sau într-o agenție de digital marketing. Creezi strategia de conținut, copy-urile pentru reclame și conținutul pentru website, blog și alte canale de comunicare.
Întrebări la care să îți răspunzi:
- Pentru ce industrie îmi place cel mai mult să lucrez?
- Care sunt proiectele mele preferate?
- Pentru ce client/proiect am avut cele mai bune rezultate?
- Vreau să fac doar partea de creație în continuare sau e nevoie să învăț și client service?
- Ce companii sau proiecte urmăresc în social media și pentru care mi-ar plăcea să fac strategia de conținut?
- Ce trebuie să mai învăț ca să pot lucra cu acei clienți?
Odată ce ai trecut prin aceste întrebări și ai realizat că abilitățile tale pot fi puse în practică și într-un alt cadru decât cel de la job, e momentul să îți descrii portofoliul de servicii. În timp ce îți creezi lista de servicii, ia în considerare tot ce ai făcut până acum în cadrul tuturor experiențelor tale de muncă. Dacă identifici ceva ce îți lipsește, poți începe să faci un curs sau să soliciți la job proiecte în care îți poți dezvolta acea abilitate de care ai nevoie.
2. Stabilește prețul pentru serviciile tale
O primă strategie în a-ți stabili onorariul pentru serviciile tale este să îți calculezi cât costă o oră din viața ta lucrătoare. Află cum poți face asta pe site-ul Banometru, unde te poți înscrie cu adresa de email pentru a avea acces gratuit la cursurile de educație financiară. Să afli care este costul unei ore lucrătoare este baza de la care poți porni în stabilirea prețurilor pentru serviciile tale. Astfel, poți face o estimare de câte ore e nevoie să livrezi un anumit produs sau serviciu din portofoliul tău, cum ar fi dezvoltarea unui website, a unui landing page sau a unei strategii de conținut. Fă acest calcul pentru toate serviciile identificate la pasul 1. Acum știi și care este valoare muncii tale.
3. Definește-ți noul rol
Ca freelancer part-time sau full-time, va fi nevoie să te prezinți în fața viitorilor tăi clienți. Gândește-te la o denumire care să exprime ceea ce știi să faci în câteva cuvinte. Dacă decizi să mergi pe cont propriu și să prestezi serviciile doar tu, vei avea de ales între consultant sau specialist și poate fi de folos să adaugi și cuvântul “freelance’’ în denumire. Această strategie poate fi potrivită chiar dacă va fi nevoie să faci echipă și cu alți specialiști pentru a duce la capăt anumite proiecte, dar tu vei fi cel care va depune eforturile de comunicare. Pe de altă parte, dacă preferi să angajezi oameni în echipa ta cu care să lucrezi constant, pe termen lung, rolul se schimbă într-unul de antreprenor. În acest caz, vei vrea să găsești o denumire pentru firma ta și să treci printr-un proces de branding ceva mai complex decât în cazul unui solopreneur/freelancer.
4. Stabilește scopul website-ului tău
După ce ai trecut prin pașii de mai sus, este momentul să te gândești la structura website-ului. Temele standard pentru consultanți, coachi, freelanceri și oameni care lucrează pe cont propriu în general implică un Homepage, o pagină de Servicii, pagina în care îți spui povestea, cea de contact și poate și blogul. În această etapă, este foarte important să stabilești care este scopul website-ului tău. Ce acțiune ar trebui să facă vizitatorii website-ului tău astfel încât acesta să îți îndeplinească funcția pentru care a fost creat?
Principalul obiectiv al unui website care servește unei persoane care face consultanță pe cont propriu este generarea de lead-uri (potențiali clienți). Astfel, structura website-ului ar trebui creată pentru a-i conduce pe vizitatori către o acțiune: să te sune, să îți scrie un email sau să îți lase datele pentru a fi contactați ulterior.
5. Scrie-ți povestea
În procesul de creare a website-ului tău, va fi nevoie să exprimi foarte clar cine ești și ce faci. Secțiunea “Despre mine’’ este locul în care poți spune o poveste despre tine astfel încât potențialii tăi clienți să cunoască omul din spatele rolului de consultant. Aici poți descrie experiența ta, ce te pasionează și care este viziunea ta.
