1. Știu că tu ai pornit hotărâtă să îți faci un business. Spune-mi, te rog, cum a încolțit această idee în mintea ta înainte să faci primul pas? Descrie contextul în care te aflai.
Da, așa este. În toamna anului 2018, m-am întors înapoi în România, după ce locuisem 4 ani în Bratislava. Eram, deja, de câteva luni într-o continuă căutare și regăsire de sine. Nu știam dacă vreau să mă angajez din nou. Mergeam la interviuri, dar fără a-mi dori cu adevărat acest lucru. O făceam din inerție și cu frustrare pentru că mi se părea că trebuie să mă angajez cât mai repede, să nu cumva să am o pauză mare între joburi pe CV.
De la ultimul job, am plecat în urma unei dezamăgiri destul de mari și a unei demisii, așa că eram „certată” puțin cu această idee, de a mă reangaja, însă altceva nu știam ce să fac. Mi-am luat vreo 2-3 luni de pauză, ca, mai apoi, în acea iarnă, să îmi dau seama că, în loc să fiu frustrată pe ce mi se întamplă, ar trebui să privesc această perioadă ca o oportunitate de a o lua într-o cu totul altă direcție.
Imediat cum m-am întrebat ce vreau să fac de atunci înainte cu viața mea, am început să-mi aduc aminte de cine sunt și ce vreau. Ce voiam era, de fapt, să am propriul meu business. Aveam acest vis de mulți ani, încă din facultate, când am avut ideea de a vinde tricouri cu mesaje de tip smart copy. Pe atunci, abia lua amploare trendul cu tricourile personalizate și mi se părea o idee foarte bună și mie. Dar nu s-a materializat, deși am avut mai multe discuții cu câteva prietene să facem acest pas.
Dar să ne întoarcem la 2018. Era cam pe la final de an așa, când i-am zis iubitului meu de atunci, cu ochii în lacrimi chiar: „De azi nu mai aplic la niciun job. M-am dezabonat de la toate site-urile cu anunțuri de joburi. Cred că o să fac ceva pe cont propriu.” Acela a fost momentul de cotitură. Mi-a fost foarte greu să îmi asum că nu mai aplic la joburi, dar în sfârșit găsisem puțin curaj de a risca și de a paria pe mine.
M-am gândit că, dacă nu o să iasă nimic, pot oricând să mă-ntorc la marketing și să mă angajez. Nu știam exact ce voi face, însă știam la un nivel foarte profund că nu mai pot să mă-ntorc la rolul de angajat și „să îi îmbogățesc pe alții”, așa cum spuneam atunci, și „că o să folosesc toate skill-urile pe care le am doar pentru mine, să cresc afacerea mea și nu a altora.”
2. Care au fost primele activități concrete pe care le-ai făcut în direcția aleasă?
Am început să caut zi și noapte idei de business, ceva ce mi-ar plăcea să fac și care să-mi aducă împlinire. Aveam câteva mii de euro în economii. Știam că nu se poate deschide orice tip de afacere cu așa puțini bani. Voiam să găsesc din prima cea mai bună idee pentru a avea șanse cât mai mari de reușită. Aș fi vrut să fac ceva în zona de servicii sau să dezvolt un produs online de tip SaaS, pentru că îmi place tehnologia, dar și pentru astfel de aventură aveam nevoie de mai multe investiții.
În urma unui proces de explorare și cunoaștere de sine (am lucrat cu mai mulți coachi și consilieri în acea perioada, plus anii mulți de terapie din spate) am realizat că de fapt, scopul business-ului meu era să ajut oamenii să treacă mai ușor peste momentele grele prin care trecusem și eu. Am ales să mă concentrez pe a ajuta elevii să își găsească drumul în viață, să aleagă conștient și informat la ce facultate să dea, astfel încât alegerea lor să se alinieze cu personalitatea și cu nevoile lor și nu cu dorințele și aspirațiile părinților, dar și să ajut alți oameni care simt că și-au pierdut sensul și direcția în carieră, să găsească alt drum.
3. Cum a arătat pentru tine prima lună ca freelancer/antreprenoare? Dar primele șase luni?
Cred că depinde mult ce alege fiecare să numească „prima lună”. Pentru mine, a fost momentul în care am ales cine urma să devin, și anume coach și consilier de carieră. În acea lună, m-am înscris la un curs despre coaching pe platforma Udemy, să înțeleg mai bine fenomenul, să văd dacă-mi place și dacă aleg să investesc în continuare și mai mult în această direcție. Deși nu am avut încredere la început într-un curs pe Udemy de doar 50 RON, s-a dovedit a fi extrem de util pentru decizia mea, dar și stufos (avea 10 secțiuni, cu aproximativ 15-20 videos fiecare), cu foarte mult material de studiat, multe elemente și noțiuni din NLP și psihologie aplicată, hipnoza ericksoniană și CBT) și chiar mi-a luat multe luni să îl parcurg și să îl înțeleg. În plus, am citit cât am putut de mult, cred că vreo 3 cărți de coaching, articole pe internet, și m-am uitat la multe ședințe demonstrative de coaching pe YouTube, să înțeleg cât mai bine diferența dintre coach, consilier și consultant.
Cam așa a arătat pentru mine prima lună. Mă trezeam, îmi beam cafeaua în timp ce ascultam un material video de 15 min pe Udemy, luam notițe și apoi căutam pe internet mai multe informații despre acel subiect, tehnică, metodă, sau concept. Totul era nou pentru mine și mă fascina tot ce citeam. Simțeam că o ușa către un Univers paralel s-a deschis în fața mea și am pășit prin ea.
În scurt timp, însă, mi-am dat seama că am nevoie de bani și că nu o să reușesc să fac destui cât să mă întrețin în următoarele luni doar prin prisma noii direcții. Așa că, am decis să mă întorc tot la skill-urile și experiența mea în marketing și comunicare și am început să colaborez cu clienți pe această zona în regim de freelancer. Nu a fost ușor deloc, îți dai seama. A trebuit să lucrez cu mine la acceptarea faptului că „iar îi îmbogățesc pe alții”, însă de data aceasta am reușit să fac o schimbare de mindset și să văd activitatea de consultanță în marketing ca sursa mea de stabilitate și sprijin pentru îndeplinirea visului. I-am dat o altă semnificație și asta a schimbat totul.
4. Cum te-ai descurcat cu banii? Ai avut un fond de rezervă sau ai reușit să-ți creezi niște surse de venit din prima? Descrie cum te-ai organizat tu finanțele.
A fost greu, bineînțeles. Uitându-mă în urmă, îmi dau seama că nu poți face astfel de schimbări majore, fără a avea și alți piloni de sprijin, cum ar fi un partener de viață care să te susțină și financiar sau părinți care să poată face asta dacă nu există un partener sau economii proprii dacă nu există nici, nici. Și cum economiile se duseseră de mult, eram deja de multe luni în țară fără un venit lunar, m-au sprijinit ai mei și iubitul meu de atunci, cărora le sunt extrem de recunoscătoare, plus ce mai câștigam și eu din colaborările pe marketing.
Aceasta perioadă de tranziție este cea mai grea perioadă din viața unui freelancer/antreprenor. Primii doi ani, aș zice. Provocările nu sunt doar pe partea financiară, ci și pe partea psiho-emoțională. Dacă, ca și mine, ți-ai legat identitatea de rolul și statutul pe care job-ul ți l-a oferit ani de zile, dintr-odată este posibil să simți că, dacă nu te mai îmbraci frumos să pleci de acasă zilnic, și nu mai ai venit lunar stabil pentru care muncești din greu să-ți demonstrezi valoarea ca angajat, nu mai ești nici valoros. Ca om.
Am avut multe momente de îndoială față de decizia luată, de critică la adresa mea (că „mi-a trebuit mie freelancing”), de anxietate, uneori chiar și panică („dacă e decizia bună pentru mine, dacă voi fi bună, dacă nu cumva mă îmbăt cu apa rece”), de incertitudine („dacă voi reuși”, “cine sunt eu să mă cred coach și consilier”), de rușine (că trebuie să mă întrețină alții) și tot așa. Am avut parte de un roller coaster emoțional care m-a forțat să mă dezvolt și să evoluez rapid. Nu era altă cale. Era ori asta, ori să renunț. Și să renunț nu prea mă caracterizează. Aș fi mâncat și pământ înainte să renunț.
Cei patru piloni care m-au susținut în perioadele în care mă balansam și mă îndoiam de mine au fost părinții, iubitul, mentorul coach și câțiva prieteni. Surprinzător pentru mine, mă așteptam ca prietenii să mă sprijine cel mai mult, însă nu s-a întâmplat așa. M-au susținut și încurajat constant oameni la care nu mă așteptam, dar care au văzut ceva în mine atunci când le-am spus prin ce proces trec.
Apoi, am fost nevoită destul de repede să trec de la ședințe pro bono la ședințe contra cost, deși nu făcusem încă formarea în coaching. Fiecărui client cu care lucram îi ofeream doar 3 ședințe gratuite și apoi începeam să taxez ședintele, spunânâdu-le de la început acest lucru. Știu că mulți coachi la început de drum au o problemă cu a cere bani pe serviciile lor, însă la mine nu a fost asta niciodată o provocare.
Am avut mereu încredere că ceea ce oferă un coach/consilier/terapeut are o valoare foarte mare, eu, la rândul meu, simțind de multe ori acest impact în viața mea. Mi s-a părut dintotdeauna normal să recompensez energia și suportul acelui om prin a-i da ceva la schimb (în cazul acesta, sub formă de bani).
Mie mi-a fost mult mai greu să încep să mă promovez singură, să mă expun și să-mi găsesc vocea cu care să o fac.
Știi cum e: cizmarul n-are cizme, croitorul umblă cu hainele rupte, iar eu, mai mult sau mai puțin fără promovare. Încă am o rezistență în a mă promova mai mult, mai clar, mai asumat, mai transparent, dar lucrez activ la asta. Frica de respingere este o frică adânc înrădăcinată în noi, ca specie, și este strâns legată de mecanismele noastre de supraviețuire. Așa că știu cu ce „mă lupt” și-mi dau timpul și spațiul necesar să cresc natural, fără să o fac dintr-o energie de hei-rup sau pentru că trebuie să demonstrez ceva.
5. Cum ai decis ce formă juridică să adopți? SRL sau PFA și de ce una sau cealaltă? Dacă ai ales altă formă juridică, descrie de ce.
Eu cred în a plăti pentru informații și servicii specializate. Nu cred în „las că fac eu, știu eu, pot eu”. Așa că m-am dus frumușel la un contabil, i-am plătit o oră de consultație și mi-a explicat cum stă treaba cu cele două forme juridice. Am ales PFA pentru început de drum, pentru că nu voiam să-mi bat capul și cu disciplina lunară de a ține o evidență strictă și cu birocrația (erau și așa deja prea multe elemente noi în viața mea) sau să fie nevoie să țin legătura constant și cu un contabil. Am făcut în trecut asta pentru alte firme la care am lucrat, știam exact ce înseamnă „să dai facturile la timp”, să le scanezi sau să te duci să le predai fizic. So, no, thank you. Plus că-mi doream acces la bani instant, așa că am ales PFA. A fost cea mai bună decizie pentru mine, personal.
6. Numește trei oameni/resurse care te-au ajutat în procesul de tranziție de la angajat la freelancer/antreprenoare.
Ce întrebare frumoasă! Mulțumesc pentru oportunitatea de a numi persoanele importante care au crezut în mine și m-au sprijinit în călătoria mea. Cred că le-am amintit un pic mai sus, dar nu am spus și cine sunt. Primul care a aflat și care a crezut în mine a fost iubitul meu de atunci, Liviu Ivașcu, care m-a susținut în toate formele posibile și care acum a devenit și el freelancer la rândul său, tot pe zona de digital marketing. Apoi a fost Andrei Roșca, Change Strategist și fondator Whisper – Center for Strategic Change, coach-ul și mentorul care m-a ajutat să îmi găsesc noua direcție în carieră, și cu care mai târziu am colaborat pe multe proiecte faine, și, nu în ultimul rand, psihoterapeuta mea, Adina Demian, care m-a sprijinit emoțional și mi-a dat încredere că pot și că sunt în stare să fac tot îmi propun. Pe toți îi recomand cu drag cu diferite ocazii, tuturor oamenilor care au nevoie de strategii de marketing, de strategii de schimbare și de sprijin emoțional în perioade dificile sau pline de incertitudine, cum este tranziția spre freelancing sau antreprenoriat.
Fără ei, parcursul meu până aici ar fi arătat cu totul și cu totul altfel.
7. Dacă te uiți înapoi, ai schimba ceva la felul în care ți-ai început călătoria în freelancing?
Da, sinceră sa fiu, uitându-mă în urmă cred că mi-ar fi fost mult mai ușor dacă aș fi ieșit mai des din casă în primul an de freelancing, dacă aș fi mers la mai multe evenimente de socializare și networking sau dacă aș fi găsit alți freelanceri la început de drum cu care să formez un grup de suport. Freelancing-ul poate fi destul de lonely la început, când faci trecerea brusc de la mulți colegi cu care împarți biroul și cu care socializezi zilnic, la 8-10 ore pe zi în care lucrezi singur.
Dacă nu ai grijă și de nevoia de conectare și de apartenență la o comunitate, în mod intenționat, a lucra de acasă poate să te facă să te simți deconectat de restul lumii. Nu aveam prieteni freelanceri pe atunci, toți prietenii mei fiind la birou de dimineață până seară. Între timp, am descoperit câteva comunități foarte faine de freelanceri și am simțit că mi-am găsit locul într-un nou trib, chiar la timp înainte să ne lovească pandemia. După aceea, au apărut în viața mea și colegii de la formarea de coaching cu care m-am simțit din nou ca într-un colectiv de oameni care lucrează la un scop comun, și mai târziu am decis să-mi deschid și propriul sediu de coaching și training pe care îl împart acum cu o colegă, dar și cu alți terapeuți și coachi care vin să închirieze spațiul.
Cred ca avem nevoie și de oameni și de relații în jurul nostru, pentru a simți că contăm, pentru a sprijini și pentru a fi sprijiniți, pentru a crește și a înflori, cât și de un scop mai mare decât propriile noastre nevoi imediate. Eu cred în oameni și în bunătatea noastră și cred că atunci când oamenii decid să se pună umăr la umăr pot construi ceva durabil împreună și cu impact major și în viețile celorlalți oameni din comunitatea lor.
Despre Andreea
Explorator al minții și al sufletului, mereu în căutare de sens și înțeles dincolo de cuvinte și aparențe. Idealist, Authentic and Empathetic. Animal and nature lover. Upgraded ENTJ with a Spiritual Alter-ego.
Oamenii, cât și potențialul uman m-au pasionat dintotdeauna. „Cine sunt și ce vreau? Care e scopul meu? Înspre ce mă îndrept? Cine este nevoie să devin pentru a putea ajunge acolo?” sunt doar câteva dintre întrebările la care am reușit să răspund în ultimii ani, atât pentru mine, cât și să ghidez alți oameni către răspunsurile lor.
Am devenit Transformational Career Coach și Change Strategist acum 4 ani. De atunci am dedicat peste 1.000 de ședințe colaborărilor cu peste 200 de oameni minunați. După caz, i-am ajutat să se cunoască mai bine, să își schimbe cariera, să renunțe la obiceiuri sau aspecte ale vieții care nu le mai serveau și să își îmbunătățească relațiile de la job sau de acasă. Totodată, am ținut ateliere, webinarii și training-uri pentru companii, dar și proiecte personale, iar în Martie 2023 am dat startul primei ediții a Programului de Lucru și Mentorat „The Changing Room” care îi vizează pe coachi, consilieri și terapeuți.
Pe Andreea o poți găsi pe site-ul ei: https://andreeabaudici.ro/.